كلاف سردرگم تبليغ ماهواره‌اي فيلم‌ها

۶ بازديد

داتيكان: تنها با گذشت چند ساعت از صدور حكم چند سينماگر و ممنوع‌الفعاليت‌شدن آنها، دادستاني، ممنوع الفعاليت بودن آنها را رد كرد و اين حكم را صرفا ناظر به شركت‌هاي پخش‌كننده فيلم‌هاي سينمايي دانست.

به گزارش داتيكان به نقل از شرق، به فاصله چند ساعت همه‌چيز براي برخي از سينماگراني كه نامشان در فهرست ممنوع‌الفعاليت‌ها بود، تغيير كرد. جعفري‌دولت‌آبادي روز سه‌شنبه، دوم شهريور، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد حسب دستور قضائي بازپرس پرونده، مكاتبه اعلامي با رياست سازمان امور سينمايي كشور صرفا ناظر به شركت‌هاي پخش‌كننده فيلم‌هاي سينمايي بوده و هيچ‌گونه ارتباطي با منع فعاليت هنرمندان و تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي سينمايي ندارد. دادستان تهران ضمن تكذيب خبر منع فعاليت هنرمندان و تهيه‌كنندگان، از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار قضائي دقت لازم را به عمل آورند. حبيب ايل‌بيگي نيز ساعتي پس از تكذيب ممنوع‌الكاري سينماگران از سوي دادستان خود نيز از اين تكذيبيه اعلام خوشحالي كرده و گفت: «ما خوشحاليم كه اين خبر را شنيديم و از تكذيب خبر ممنوع‌الكاري سينماگران كشور خرسنديم. اميدواريم كه اين فيلم‌سازان به كار و فعاليت خود ادامه دهند». ايل‌بيگي در ادامه، تكذيب خبر از سوي دادستان را هم حاصل رايزني‌هاي سازمان سينمايي مي‌داند و مي‌گويد: «رايزني‌هايي براي رفع ممنوع‌الكاري سينماگران شده بود كه من درحال‌حاضر پيگير جزئيات اين خبر جديد هستم». اين در حالي است كه چند ساعت پيش از صحبت‌هاي دادستان، حبيب ايل‌بيگي، معاون ارزشيابي و نظارت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام ممنوع‌الفعاليت‌شدن برخي از سينماگران گفت كه بازپرس ويژه رسيدگي‌كننده به پرونده با ابلاغ ويژه رئيس قوه قضائيه نامه‌اي را به آقاي ايوبي فرستاد كه در آن برخي از سينماگراني كه تيزر فيلم‌هايشان از ماهواره پخش شده بود، ممنوع‌الفعاليت شده‌اند و ما تا اطلاع ثانوي از صدور مجوزهاي جديد براي اين افراد اعم از مجوزهاي ساخت، نمايش و حتي پروانه نمايش خانگي بازداشته شده‌ايم».

مصطفي كيايي، عليرضا سرتيپي، عبدالله عليخاني، سيدامير پروين‌حسيني و رضا ميركريمي به عنوان تهيه‌كنندگان فيلم‌هايي مانند «باركد»، «دراكولا»، «زاپاس»، «دختر» و «آبنبات چوبي» و همچنين سه دفتر پخش سينمايي شامل فيلميران به مديريت علي سرتيپي، نورتابان به مديريت محمدرضا صابري و پويافيلم به مديريت عبدالله عليخاني از‌جمله سينماگران ممنوع‌الفعاليت عنوان شدند. بعد از اين حواشي واكنش حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي، نيز درخور‌توجه بود. او در گفت‌وگويي با اين عنوان كه حق سينماي ايران اين‌همه بدگماني و ايجاد حاشيه نيست، به طرفداري از سينماگران پرداخت و گفت: «تصميم مقام محترم قضائي آن‌هم در آغاز هفته دولت و آن‌هم پس از اين‌همه موفقيت سينماگران بسيار تأمل‌برانگيز است. حتما مقام محترم قضائي در انجام وظايف خود بررسي‌هايي را كه لازم مي‌دانست، انجام داده است؛ اما به نظر مي‌رسد كه لازم بود براي تكميل بررسي‌هاي بيشتر ايشان كه تصميم سنگيني را براي بهترين سينماگران كشور گرفته است، از سازمان سينمايي به عنوان يك دستگاه دولتي تخصصي نيز كسب اطلاعات بيشتري مي‌كرد يا سينماگران را احضار و با آنها گفت‌وگو مي‌كرد». اما جلسه معاون ارزشيابي و نظارت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي ابلاغ حكم دادستاني با سينماگران ممنوع‌الفعاليت، بسياري از اتفاقات را تغيير داد. طبق گفته ايل‌بيگي از ميان سينماگراني كه اسمشان در اين نامه بود، آقايان سرتيپي و رضا ميركريمي به دليل مسافرت و حضور در جلسه ديگري نتوانستند در اين نشست حاضر شوند؛ اما آقايان مصطفي كيايي، سيدامير پروين‌حسيني، عبدالله عليخاني و محمدرضا صابري در جلسه حضور داشتند و موارد به آنها ابلاغ شد و نظراتشان را اعلام كردند. ايل‌بيگي تأكيد كرد: «سينماگران حاضر در اين نشست هرگونه همكاري با شبكه «جم» را رد كردند و معتقد بودند وقتي جرمي مرتكب نشده‌اند، چرا بايد محاكمه شوند و ما نيز پيرو جلسات قبلي دوباره به دوستان سينماگر عرض كرديم كه همكاري با شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرقانوني است».

همه چيز سؤال‌برانگيز است

علي سرتيپي از‌جمله فعال‌ترين پخش‌كنندگان سينماي ايران است كه تا روز گذشته در زمره سينماگران ممنوع‌الفعاليت بود. او درباره حكمي كه درباره آنها ابلاغ شده بود، گفت: «اصلا مشخص نيست ملاك چيست؟ تعدادي از سينماگران ممنوع‌الفعاليت مي‌شوند و درباره تعدادي ديگر طور ديگري رفتار مي‌شود؛ به‌نوعي كه انگار اصلا نيستند. مدت‌ها قبل به محض پخش تيزر فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي من در مصاحبه‌اي به اين موضوع اشاره كردم كه اقدام آنها به نوعي غيرقانوني است و اصلا عملكرد اين شبكه‌ها را متوجه نمي‌شوم كه بدون گرفتن هيچ مبلغي فيلم‌هاي سينماي ايران را تبليغ مي‌كنند! در‌اين‌ميان همه چيز كمي سؤال‌برانگيز است».

٢٤، ساعت سرنوشت‌ساز

تنها با گذشت چند ساعت از صدور حكم چند سينماگر و ممنوع‌الفعاليت‌ شدن آنها، دادستاني از اساس ممنوع‌الفعاليت‌ بودن آنها را تكذيب كرده است. اينكه در اين چند ساعت چه صحبت‌هايي ردوبدل شده و چطور همه چيز تغيير كرده است، مشخص نيست. اين در حالي است كه تبليغ فيلم‌هاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي هر بار به شكلي  براي سينماگران دردسر ايجاد مي‌كند. چند روزي است صحبتي نيز درباره پخش رايگان پخش تيزرهاي فيلم‌هاي سينمايي از شبكه‌هاي سيما مطرح شده است، با اينكه بارها بر حمايت رسانه ملي از توليدات سينمايي تأكيد شده است؛ اما عملا بالابودن تعرفه‌هاي آگهي و اعمال مميزي‌هاي سليقه‌اي عمده‌ترين دليلي است كه باعث شده تا سينماگران به حمايت رسانه ملي اميدي نداشته باشند و همچنان موضوع پخش تيزر فيلم‌هاي سينمايي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي و مشكلاتي كه هر‌از‌چند‌گاهي براي سينماگران ايجاد مي‌كند، در صدر اخبار سينماي ايران باشد.

 www.datikan.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.